یزد فردا " تقوائی :در خاتمه دومین کنفرانس شهرداری الکترونیکی شهرداریهای اصفهان ، یزد و مرند به عنوان شهرداریهای برتر کشور در زمینه  تحقق شهرداری الکترونیکی معرفی و از آنها تقدیر شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ،دومين کنفرانس بين المللي شهرداري الکترونيکي که از22 اردیبهشت از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در تالار بزرگ کشور آغاز شده بود ، عصر چهارشنبه 23 اردیبهشت با صدور بيانيه اي به کار خود پايان داد.

بر اساس همین گزارش "در بيانيه پاياني اين کنفرانس که در شش بند تهيه شده ، ضمن تاکید بر توجه به عملکرد اجرايي شهرداري الکترونيکي در کشور با نگاهي کارشناسانه و عمل گرا به منظور رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت آمده است : با درنظر گرفتن نتايج کنفرانس اول و سند راهبردي IT کلانشهرها، تصميم داريم تا سند راهبردي IT شهرداري‌هاي مراکز استان را طراحي و تصويب نمائیم .

متن کامل بیانیه پایانی دومين کنفرانس بين المللي شهرداري الکترونيکي به شرح ذیل است :

1- فناوري اطلاعات و شهرداري الکترونيکي هدف اصلي نيست، يلکه ابزار و روشي براي تحقق اهداف کلان کشور بهبود و اصلاح اساسي در افزايش کيفيت، دقت، سرعت و نيز کاهش هزينه هاي خدمات ارائه شده به شهروندان می باشد . به همین منظور می بایست در افزایش مکانیزاسیون ، ارزیابی اقدامات گذشته و بررسی وضعیت کنونی و برنامه های آینده به عنوان نقش های اصلی در نظر گرفته شود.

2- اعتقاد داریم که استفاده صحيح از فناوري اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات به مردم مي تواند از طريق کاهش چشمگير زمان ارائه خدمات، کاهش ميزان وقوع اشتباه، تسهيل در نگهداري، بايگاني و دسترسي به اطلاعات، ايجاد دستيابي سريع و کارآمد به استنتاجات آماري و تجزيه و تحليل هاي مديريتي منجر به تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در جهت اصلاح الگوي مصرف شود.

3- معتقدیم براي افزايش سرعت و کيفيت در نهادينه سازي خدمات الکترونيکي لازم است زيرساخت هاي سياستگذاري و اجرايي فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري کشور با توجه به ظرفيت ها و امکانات هر شهرداري به نحو مطلوب شکل گيرد و تلاش های حاضر در راستای اهداف کلان با جدیت ادامه یابد.

4- جهت ارتقای کیفی و کمی خدمات الکترونیک در اولین کنفرانسبین المللی شهرداری الکترونیکی ، طراحی سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداري هاي کلان شهرها به تصویب رسید و در یک سال گذشته اجرايي شد . حال با درنظر گرفتن نتايج کنفرانس اول و سند راهبردي IT کلانشهرها، تصميم داريم تا سند راهبردي IT شهرداري‌هاي مراکز استان را طراحي و تصويب نمائیم .

5- اموزش و فرهنگ سازی یک عامل نیست بلکه کلید ورودی فناوری جدید می باشد . به همین دلیل به موضوع آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین اقشار مردم ، به منظور آشناسازی آنها ، ضمن برگزاری سالیانه این کنفرانس ، با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری ، پیشرفتی همه جانبه در تمامی زمینه های کشور داشته باشیم .

6- معتقدیم ارزیابی و نظارت بر هر سازمان یک نیاز ضروری و غیر قابل اغماض است ، بنابراین باید به صورت سالیانه به عملکرد اجرايي شهرداري الکترونيکي در کشور با نگاهي کارشناسانه و عمل گرا پرداخته شود تا نقاط صعف و تهدیدات رفع و نقاط قوت و فرصتهای آتي بهبود يابد.

شایان ذکر است دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیکی صبح دوشنبه 22 اردیبهشت با سخنرانی دکتر غلامحسین الهام سخنگوی دولت ، مهندس علی نیکزاد معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و مهندس ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور جمع کثیری از شهرداران ، ،مدیران و کارکنان شهرداریها واستادان و پژوهشگران و دانشجویان آغاز شد.

این کنفرانس با شعار " شهرداری الکترونیکی گامی در جهت نوآوری و اصلاح الگوی مصرف در مدیریت شهری " برگزار شد.

از جمله محورهای برگزاری این کنفرانس می توان از ضرورت کاربرد ICT در ارائه خدمات شهری ، بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و خدمات شهری ، بررسی و ارائه مدلهای موفق شهرداری الکترونیکی در ایران و سایر کشورها ، مدیریت الکترونیکی، شهرداری الکترونیکی و شهروند الکترونیکی ، استانداردها و زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی مورد نیاز در شهرداری الکترونیکی نام برد.

ضرورت ایجاد شهرداری الکترونیکی برای شهرهای کوچک و مشکلات اجرایی شهرداری الکترونیکی در شهرهای بزرگ ،نقش فناوری اطلاعات در تعامل بهینه بانکها ، بنگاههای اقتصادی ، تامین اجتماعی ، بیمه ها ، مراکز خدماتی و شهرداریها ، سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS ) و کاربردهای آن در مدیریت شهری ،سرویسهای الکترونیکی (E-Service ) در ارائه خدمات شهری ونقش شهرداریهای الکترونیکی در توسعه و تحقق دولت الکترونیکی از دیگر محورهای برگزاری این کنفرانس است.

سخنرانیهای علمی این کنفرانس طی شش پانل با حضور استادان و مدیران مدیریت شهری طی دو روز برگزاری کنفرانس ارائه می شود.در هر پانل سه سخنرانی از سوی صاحبان مقالات برگزیده ایراد می شود و پس از اتمام حاضران به پرسشهای طرح شده پاسخ می دهند .شایان ذکر است کمیته علمی کنفرانس ازمیان بیش از یکصد مقاله رسیده به دبیرخانه مقالات یاد شده را انتخاب کرده است .

هم زمان با برپايي کنفرانس، نمايشگاه جانبي با حضور سازمان ها، شهرداري هاي برتر کشور، شرکت هاي برتر انفورماتيک داخلي و خارجي، موسسات آموزشي برگزار و هشت کارگاه آموزشی نیز به منظور افزایش دانش شغلی شهرداران و مدیران و کارکنان شهرداریها درزمینه ناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شهرداری الکترونیک برپا خواهد شد.

شایان ذکر است اولين كنفرانس بين المللي شهرداري الكترونيكي طی روز هاي 24 و 25 مهر ماه سال 1386 در مركز همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما در تهران برگزار شد. 

در بخش شهرداریهای کلانشهرها ، شهرداری اصفهان به عنوان شهرداری برتر در زمینه تحقق شهرداری الکترونیکی انتخاب و از شهرداری تهران نیز تقدیر شد.

در بخش شهرداریهای مراکز استانها ، شهرداری یزد به عنوان شهرداری برتر انتخاب و از شهرداری کرمانشاه نیز تقدیر شد.

در بخش شهرداریهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت نیز شهرداری مرند به عنوان شهرداری برتر در زمینه تحقق شهرداری الکترونیکی انتخاب و از شهرداری فولاد شهر نیز تقدیر شد.

انتخاب شهرداریهای برتر درزمینه تحقق شهرداری الکترونیکی به منظور معرفي الگوهاي برتر در زمينه تحقق شهرداري الكترونيكي در كشور و تشويق و ترغيب شهرداريها به سمت تحقق شهرداريهاي الكترونيك از سوی سازمان شهرداریها و دهیارهیای کشور صورت گرفت.

دفتر آمار و فناوري اطلاعات سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور به این منظور پیش از این فرمهاي ارزيابي شهرداريها را به استانداریها ارسال کرد  كه در خصوص اطلاعات ارائه شده بررسي نهايي صورت گیرد.

یزدفر دا

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا